Om NAPL succesvol te maken, werken we volgens vijf leidende principes.
Het gaat erom dat elke leraar de mogelijk krijgt om te groeien, om zichzelf te ontwikkelen en naar een nieuw niveau te tillen. Daarmee kan hij of zij voor zichzelf het werk vernieuwend en uitdagend te houden. En het is nog meer: het is de beroepsgroep als zodanig die hier pioniert om een leven lang ontwikkelen in de sector onderwijs tot dagelijkse realiteit te maken. Van starter tot ervaren leraar, in elke regio van het land.
We vinden het belangrijk dat we volop gebruikmaken van de inhoudelijke expertise en kennis van de beroepspraktijk. In de volle breedte. De beroepsgroep, werkgevers, opleiders en andere experts staan altijd centraal in de ontwerp- en ontwikkelfase. Po, vo en mbo zijn hierin vertegenwoordigd. Die focus is ook terug te zien in de samenstelling van de ontwikkelgroepen en de werkwijze. De ontwikkelgroepen analyseren beleid, relevant onderzoek, praktijk en/of ervaring, ook vanuit de internationale context. Zo zorgen de ontwikkelgroepen ervoor dat de opbrengsten bruikbaar en van meerwaarde zijn voor de uitvoeringspraktijk. Zie ook leidend principe 4.
Alles wat binnen NAPL ontwikkeld wordt, moet duurzaam verankerd kunnen worden. Van vrijblijvend naar vanzelfsprekend. Daarom is het van belang dat de producten van hoge kwaliteit zijn en in de praktijk goed gebruikt kunnen worden. Hiervoor is een kwaliteitscheck nodig. Die check wordt uitgevoerd door de Kwaliteitsraad.
Verder monitoren en evalueren we de uitvoering gedurende de looptijd van het programma en vindt er in het zonder flankerend onderzoek plaats naar de werking van de co-creatielabs. Op basis van de uitkomsten van de onderzoeken verbeteren we onze aanpak met de landelijke partners en de beroepspraktijk.
De bestaande praktijk en structuren worden versterkt en niet vervangen. Zij vormen de basis en worden zo optimaal mogelijk benut. Hierbij valt te denken aan de onderwijsregio's, de vakverenigingen, de partnerschappen voor Samen Opleiden en Professionaliseren, de huisacademies van schoolbesturen of groeifonds-initiatieven zoals Npuls (CTL), NOLAI en Ontwikkelkracht. Waar nodig en gewenst worden innovatieve oplossingen ontwikkeld. Er wordt in de regio in co-creatielabs gewerkt en de opbrengsten daarvan worden breed gedeeld.
De opbrengsten van NAPL kennen twee kanten van dezelfde medaille:
- Samen met de ontwikkeling naar een volwaardige beroepsvertegenwoordiging, de herijkte bekwaamheidseisen inclusief de vakbekwaamheid en de inzet van de werkgevers om scholen te transformeren in groeiplaatsen kan NAPL de katalysator zijn voor een leven lang ontwikkelen in het onderwijs.
- De interactie tussen leraar en schoolorganisaties maakt dat NAPL slaagt en er sprake is van een leercultuur. De samenwerking in de co-creatielabs stimuleert en versterkt deze interactie.
Kortom: bij NAPL draait alles om samenwerking en de manier waarop we werken met elkaar. Voor optimaal draagvlak en slagkracht.