Leraren maken het verschil in de klas. Zij werken iedere dag samen met andere onderwijsprofessionals aan het beste onderwijs voor alle leerlingen en studenten. Daarmee zijn ze de sleutel tot het versterken van de kwaliteit van het onderwijs. 

Hiervoor is het nodig dat leraren sterk zijn én sterk blijven in hun vak. Omdat het vak dat van hen vraagt, omdat de wereld om ons heen continu verandert. Maar de mogelijkheid voor leraren om zich door te kunnen ontwikkelen is niet structureel verankerd en niet overal even vanzelfsprekend.

Je wilt goed lesgeven, je vak bijhouden en jezelf blijven ontwikkelen. Dat lukt alleen als daar écht ruimte voor is.

Met NAPL creëren we die ruimte. Met NAPL maken we van het onderwijs dé sector waarin leren en het beste uit jezelf halen het nieuwe normaal wordt. Een sector waarin scholen transformeren in groeiplaatsen, een sector waarin opleiders het beste aanbod ontwikkelen, een sector waarin leraren ook zelf volop kunnen leren. Net als hun leerlingen en studenten dat doen. Voor meer werkplezier, voor hogere onderwijskwaliteit en voor behoud van leraren. 

Met de vier programmalijnen maken we

  • uitdagende ontwikkelpaden voor leraren
  • aantrekkelijk en kwalitatief hoogstaand professionaliseringsaanbod dat regionaal wordt ingekleurd
  • een krachtig systeem voor kwaliteitsborging
  • een digitaal platform waarop leraren, schoolleiders en schoolbesturen het professionaliseringsaanbod makkelijk kunnen vinden

Deze impact realiseren we

NAPL legt het fundament voor een leven lang ontwikkelen voor (teams van) leraren in de klas. Daarmee vormt NAPL ook een vliegwiel voor een blijvende leercultuur in het onderwijs. We zetten samen een stap vooruit en werken intensief aan professionalisering van leraren met leraren, docenten, schoolleiders, lerarenopleiders, ondersteuners, onderzoekers, programmamanagers en andere experts. 

Het zijn de onderwijsprofessionals zelf die actief deelnemen aan de ontwikkelgroepen en de Kwaliteitsraad. Ook zijn er feedbackmomenten ingebouwd zodat de sector volop kan meedenken op wat er ontwikkeld wordt binnen NAPL.  Dat is landelijk. De regionale vertaalslag hiervan wordt gemaakt in de co-creatielabs. En ook daar zijn leraren en andere onderwijsprofessionals volop bij betrokken.

Daarnaast werken we intensief samen met onze landelijke partners uit de Stuurgroep NAPL om zoveel mogelijk onderwijsprofessionals te bereiken en de impact te vergroten. Samen werken we aan groei voor leraren.

Met NAPL

  • verhogen we de kwaliteit van het onderwijs
  • vergroten we het werkplezier van leraren
  • dragen we bij aan behoud van leraren
  • leiden we op voor de arbeidsmarkt van morgen

Kortom: we maken van het onderwijs dé sector waarin leraren zich volop kunnen ontwikkelen. 

Concreet: in 2034 heeft minimaal 25% van de leraren een professionaliseringstraject doorlopen dat binnen de kaders van NAPL ontwikkeld is.