NAPL richt zich op het vergroten van de aantrekkelijkheid van het leraarschap door professionele ontwikkeling mogelijk te maken en te ondersteunen.
Dit moet leiden tot:
- Loopbaanperspectieven: leraren kunnen zich ontwikkelen van start- naar vakbekwaam en door naar specialisaties.
- Hogere onderwijskwaliteit: professionele ontwikkeling draagt direct bij aan betere resultaten in de klas.
- Werving en behoud van leraren: meer mensen kiezen voor het vak, en ervaren leraren blijven langer in het onderwijs.
De inhoudelijke ontwikkeling van de ontwikkelpaden en kwaliteitsborgingsysteem komt uit het werkveld zelf. Dit waarborgt dat de trajecten aansluiten bij de behoeften van leraren en de praktijk. Op basis van de uitkomsten van de ontwikkelgroepen wordt aanbod voor professionalisering gemaakt in de co-creatielabs, een samenwerkingsverband van opleiders (publiek en privaat), leraren en onderwijsregio’s. Het aanbod voor professionaliseren wordt ontsloten via een nationaal platform met bijbehorende verwijzing naar mogelijke financieringsvormen. Een van de financieringsvormen is gebruik te maken van de subsidie ‘tegemoetkoming kosten professionalisering van leraren’ voor leraren zelf, scholen en schoolbesturen. In het voorjaar 2026 volgt hierover meer informatie.