Vraagarticulatie is een voortdurend proces waarin leraren, scholen en schoolbesturen samen kijken welke professionaliseringsbehoeften er zijn. Ze onderzoeken deze behoeften, bespreken ze en proberen goed te begrijpen wat er echt nodig is. Zodat hetgeen wat ontwikkeld wordt door de aanbieders van professionaliseringstrajecten, ook echt past bij de vraag vanuit de praktijk.
We onderscheiden drie vormen van vraagarticulatie:
- Basis in beeld – vraagarticulatie in beeld op basis van beschikbare gegevens en uitvraag aan panel van leraren
- Vraagarticulatie in de onderwijsregio – iedere onderwijsregio maakt werk van in beeld brengen van de vraag op professionalisering bij hun samenwerkende partners van schoolbesturen, scholen en leraren.
- Vraagarticulatie van leraren – er zijn veel netwerken van leraren die bevraagd kunnen worden. De netwerken worden in beeld gebracht en gericht benaderd daar waar dit van toepassing is.
De uitkomsten van dit proces om te komen tot de vraag in beeld (vraagarticulatie) vormen daarna de basis voor het ontwikkelen en beoordelen van professionaliseringstrajecten in een co-creatielab.
Het is aan leraren, teams van leraren, schoolbesturen, schoolleiders en/of directeuren om samen te kijken wat nodig is om te kunnen professionaliseren. Zowel in gebruik maken van het aanbod, de tijd die daarvoor nodig is en de randvoorwaarden die daartoe ingevuld dienen te worden.