Om ervoor te zorgen dat NAPL echt het verschil gaat maken in het professionaliseren van (teams van) leraren, is het ook belangrijk dat de kwaliteit en geschiktheid van de producten onafhankelijk getoetst en gevalideerd worden. Hiervoor is de Kwaliteitsraad ingesteld.
Wat doet de Kwaliteitsraad?
- ontwikkelt een toetsingskader voor de ontwikkelpaden
- ontwikkelt een toetsingskader voor systeem van kwaliteitsborging
- toetst tussentijdse en eindproducten aan het toetsingskader
- adviseert de Stuurgroep NAPL over de kwaliteit van de opgeleverde producten binnen het programma
- haalt kennis en expertise van buiten naar binnen door – als dat nodig is – experts uit het onderwijs te bevragen
- is scherp op kansen en risico’s (op inhoud, proces en samenwerking)
Leden Kwaliteitsraad
De Kwaliteitsraad bestaat uit zes leden, die beschikken over relevante kennis en ervaring. Leden zijn benoemd op basis van deskundigheid, (praktijk)ervaring en maatschappelijke betrokkenheid. Diversiteit in perspectieven en achtergronden is met het oog op actuele wetenschappelijke kennis, praktijkervaring (leraarschap) en een vertegenwoordiging van de onderwijssectoren po, vo en mbo geborgd.

Fred Janssen
Fred Janssen is hoogleraar Didactiek van de Natuurwetenschappen en wetenschappelijk directeur van het ICLON (Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing) aan de Universiteit Leiden. Hij doet onderzoek naar opleiden en professionaliseren van docenten met betrekking tot diverse aspecten van goed onderwijs voor alle leerlingen (pedagogisch-didactisch en curriculair). Janssen publiceert hierover veelvuldig en begeleidt diverse promovendi op bovenstaand gebied. Ook is hij co-voorzitter van de landelijke universitaire lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs (ICL-vo). Hij treedt op als onafhankelijk voorzitter van de Kwaliteitsraad, waar hij zijn brede academische expertise op het gebied van docentprofessionalisering inzet om de borging en verdere ontwikkeling van onderwijskwaliteit en professionalisering te ondersteunen.

Edith Hooge
Edith Hooge is hoogleraar Onderwijsbeleid en Governance aan de Universiteit van Amsterdam. Zij geldt als een vooraanstaand expert op het gebied van onderwijsbeleid en -bestuur, governance en kwaliteitszorg. Edith was jarenlang voorzitter van de Onderwijsraad, oefende diverse toezichts- en auditfuncties uit en bekleedde in 2024–2025 de functie van voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam. Als expert vanuit de onderwijssector hoger onderwijs brengt zij binnen de Kwaliteitsraad haar brede ervaring en expertise in voor de verdere versterking van het leraarssberoep.

Dorien Zevenbergen
Dorien Zevenbergen houdt zich bezig met de kwaliteit en ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs, met bijzondere aandacht voor de positie van leraren, de effecten van beleid en de condities waaronder goed onderwijs kan plaatsvinden. Vanuit beleidsfuncties bij ondermeer het ministerie van OCW, de Onderwijsinspectie en verschillende vak-en beroepsorganisaties van leraren en schoolleiders heeft zij brede ervaring met thema’s als onderwijstoezicht, stelselverantwoordelijkheid en evidence-informed beleid. Daarnaast doceert zij filosofie. Als expert brengt zij binnen de Kwaliteitsraad het perspectief van de leraar in.

Ewald van Vliet
Ewald van Vliet is sinds 1 oktober 2025 voorzitter CvB ROC Mondriaan; daarvoor was hij voorzitter CvB van Lucas Onderwijs in Den Haag. Hij is een ervaren bestuurder met brede onderwijservaring en expertise op onder andere het gebied van openbaar bestuur, governance en arbeidsmarktvraagstukken. Als expert brengt hij in de Kwaliteitsraad het perspectief van instellingen en bestuurders in, met nadruk op de randvoorwaarden die nodig zijn om onderwijskwaliteit en toekomstbestendig opleiden te waarborgen.

Helma Oolbekkink-Marchand
Helma Oolbekkink-Marchand is lector Professionaliteit van Leraren aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en voorzitter van Velon. Haar onderzoek richt zich op het bevorderen van de professionele ontwikkeling van leraren via thema’s als professionele stuurkracht (agency), inductieprogramma’s voor startende docenten, professionele leergemeenschappen en de verbinding tussen praktijk en onderzoek. Als expert brengt zij in de Kwaliteitsraad essentiële inzichten in over lerarenprofessionaliteit en beroepsidentiteit.

Anje Ros
Anje Ros is lector bij Fontys Educatie. Haar onderzoek richt zich op onderwijsinnovatie, het versterken van lerende organisaties, evidence-informed werken en professionalisering van leraren, schoolleiders en bestuur. Als expert brengt zij binnen de Kwaliteitsraad inzichten in over professionele culturen, lerend leiderschap en de ontwikkeling van onderwijsinstellingen als lerende organisaties.