Dé plek waar het volledige professionaliseringsaanbod samenkomt, dat wordt het digitaal platform. Het aanbod voldoet volledig aan de kwaliteitseisen. Het platform is overzichtelijk, toegankelijk vanuit de ontwikkelpaden en gefilterd op onderwijsregio. Ervaringen met het aanbod worden volop gedeeld. Zo vinden leraren eenvoudig het aanbod in de buurt dat past bij de behoefte en de verwachtingen. Samen met de schoolleider of teamleider kan vervolgens de match gemaakt worden met de ambitie van de school.

Wat wil een leraar en wat is er nodig voor de scholen en in de regio? Het is de bedoeling dat leraren en schoolleiders zichzelf (en elkaar) deze vragen stellen voor ze naar het platform gaan. Dat kan op twee manieren:

  • Vanuit de schoolleider: de schoolleider bepaalt samen met de leraar hoe hij of zij zich wil ontwikkelen en welk ontwikkelpad daarbij hoort. Vervolgens zoekt de schoolleider op het platform welke aanbod hierbij past.
  • Vanuit de leraar: de leraar gaat zelf naar het platform voor inspiratie over ontwikkelpaden en het professionaliseringsaanbod. Vervolgens overlegt hij of zij met de schoolleider over de mogelijkheden. 
     

Zo doen we dat

De gebruikers staan centraal bij het ontwikkelen van het platform. Dus beginnen we bij vragen als: wat willen leraren en schoolleiders, welke functionaliteiten hebben ze nodig en hoe denken zij het platform te gaan gebruiken? Ook kijken we wat er in de onderwijsregio’s en daarbuiten al aan platforms is ontwikkeld (best practices). Op basis hiervan bepalen we de vervolgstappen. 

Lerende aanpak

Het platform wordt continue aangepast op basis van gebruikservaringen en datatools. Bovendien kunnen leraren op het platform hun ervaringen delen en met elkaar uitwisselen. 

Samenhang

De ontwikkelpaden geven richting aan het platform. Na oplevering van het platform vind je er het aanbod uit de co-creatielabs.