Landelijke kwaliteitseisen voor professionaliseringstrajecten voor leraren en docenten zijn er nu niet. Daardoor is het aanbod van nu erg verschillend. In kwaliteit, maar ook in doelen, duur en opzet. Of het nu om studiedagen gaat of een uitgebreid ontwikkeltraject. Daarom ontwikkelen we met NAPL een landelijk dekkend systeem voor kwaliteitsborging. Waarmee de co-creatielabs al het aanbod binnen de ontwikkelpaden langs de meetlat kunnen leggen. Het professionaliseringsaanbod is hierdoor altijd van hetzelfde (hoge) niveau. Bovendien stimuleert de kwaliteitsborging opleiders om hun aanbod steeds verder te verbeteren.   

Beeld: © Rijksoverheid

"Kwaliteitsborging is voor mij geen controle-instrument, maar een manier om onderwijsteams te versterken."

Zo werkt de ontwikkelgroep

Er is al veel bekend over wat goed professionaliseringsaanbod is. Leraren geven heel duidelijk aan wat voor hen belangrijk is. Nu is het aan de ontwikkelgroep om daar een helder systeem voor kwaliteitsborging van te maken met duidelijke eisen. Deze ontwikkelgroep bestaat uit leraren, schoolleiders, opleiders en andere experts. De ontwikkelgroep formuleert de kwaliteitseisen zo scherp mogelijk en nemen die eisen op in een kwaliteitsborgingsysteem.

Lerende aanpak

We werken met een lerende aanpak, waarbij de kwaliteitseisen steeds verder aangescherpt worden. Na vaststelling bieden de eisen de meetlat om professionaliseringsaanbod op te beoordelen en continue te verbeteren.  

Samenhang

Kwaliteitsborging geeft de co-creatielabs de tools om het bestaande aanbod te beoordelen en nieuw aanbod te ontwikkelen.